Hallo allemaal,
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Zendure-installatie en ben benieuwd of iemand dit herkent of een oplossing heeft.
Mijn installatie:
- 4 × SolarFlow 800 Plus
- Totale batterijcapaciteit: 7,68 kWh
- Aansturing via Zendure P1
- Zonnepanelen via een apart SolarEdge-systeem (dus geen zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op de SolarFlow's)
Het probleem:
De batterijen blijven voortdurend wisselen tussen laden en ontladen. Dit gebeurt soms iedere 20 à 30 seconden.
Bijvoorbeeld:
- De batterijen laden eerst met ongeveer 4000 W (1000 W per unit).
- Vervolgens stoppen ze met laden.
- Daarna gaan ze juist ontladen.
- Even later beginnen ze weer met laden.
- Dit patroon blijft zich herhalen.
Wat mij vooral opvalt:
- Bij een PV-opwek van ongeveer 1700 W gaan de batterijen toch met bijna 4000 W laden. Het verschil wordt dus uit het net gehaald.
- Daarna ziet de P1 een hoog netverbruik en schakelt het systeem over naar ontladen.
- Vervolgens verdwijnt het netverbruik weer en begint het systeem opnieuw te laden.
Maar het vreemdste vind ik dat dit ook 's nachts gebeurt, terwijl er helemaal geen PV-opwek is. Dan laden de batterijen volledig vanaf het net en even later lijken ze weer te ontladen, waarbij de app zelfs teruglevering aan het net laat zien. Dat lijkt mij niet de bedoeling in Eigen verbruik-modus.
Wat heb ik allemaal al geprobeerd?
- Zenki AI-modus geprobeerd.
- Eigen verbruik-modus geprobeerd.
- Auto-modus geprobeerd.
- Laboratoriumfunctie uitgeschakeld.
- Systeem meerdere keren volledig opnieuw opgestart.
- Instellingen daarna juist langere tijd ongemoeid gelaten zodat het systeem kon stabiliseren.
- Maximaal laadvermogen verlaagd van 4000 W naar 1500 W. Dat lijkt het gedrag iets rustiger te maken, maar lost het probleem niet op.
- Het probleem treedt zowel overdag als 's nachts op.
Zijn er meer mensen met een vergelijkbare installatie die dit herkennen? Of heeft iemand een idee welke instelling ik nog over het hoofd zie? Alle tips zijn welkom.
P.s. nieuwste firmware is geïnstalleerd en ik maak gebruik van een Zendure P1 meter met Bridge.