alex7b Zendure P1 Smart meter traag
Zendure Smart meter P1 en Zendure 2400AC+ zijn gekoppeld via snel Wifi 5g netwerk. Koppeling bij installatie gemaakt op 2,4GHz. Alle software geüpdatet naar nieuwste versies. Daarna netwerk teruggezet naar 5G.
Probleem: Wijzigingen in energieverbruik komen via de Smart meter P1 pas met 10s vertraging binnen. De slimme meter in de meterkast SMR 5.0 is wel razendsnel in de uitlezing op display. De vertraging zit in de verbinding.
Gevolg: systeem gaat enorm staan pendelen. Tot wel + en - 1500Watt.
Bijvoorbeeld😮mvormer regeld op, maar door de trage uitlezing volgt er een overshoot met ongewenste teruglevering tot gevolg. Vervolgens regeld de omvormer terug maar door trage uitlezing ook weer teveel waardoor accu ongewenst gaat laden vanuit het net! 0 op de meter is onmogelijk.
Systeem is hierdoor bijna onbruikbaar. Draai nu op zelf ingestelde vaste basislast. Maar daar heb ik het systeem niet voor aangeschaft.
Opnieuw installeren al geprobeerd. Iemand tips of bekend met dit probleem?
#TechDiscussies
#Hulpverzoek
2026.06.05
Alex7b. Dank voor de nuttige informatie. Probleem blijft ook Wifi ingesteld op 2,4GHz.
Mijn Landis Gyr ZFC110CCtFs2 slimme meter staat (nog) niet in de lijst met compatibele meters. Dank voor delen van deze lijst.
De uitlezing in de Zendure app ververst precies iedere 10s. Mijn conclusie is nu dat het probleem niet in de verbinding zit, maar in de slimme meter. Hoewel SMR 5.0 en data verversing op display iedere 1s wordt de data op P1 poort blijkbaar maar eens per 10s ververst. :-(
Ik zal contact opnemen met netbeheerder of dit met een update te verbeteren is. Of misschien een nieuwe meter. Anders zal ik over moeten naar een CT klem meting.
Alleen maar
Heb je gecontroleerd of jouw slimme meter in de lijst staat met compatibele meters?
https://www.zendure.nl/products/slimme-meter-p1?srsltid=AfmBOor9SEdLsHXukIYa_71VA6QgpKAEcHOrw80OghC-xYiCvXU-4_51
De Zendure P1 meter (bridge) ondersteunt alleen 2,4 GHz wifi. Als jouw 2,4 en 5GHz dezelfde SSID gebruiken kan dit problemen geven met de verbinding. Dit kan bijvoorbeeld door band steering van je router. Daarnaast zijn er nog best wel wat instellingen die problemen kunnen geven, bijvoorbeeld het kanaal van de 2.4GHz verbinding.
Als je 5GHz weer uit zet werkt het dan wel naar behoren? Als dit het geval is kan je kijken of je een apart SSID op 2,4GHz kan maken voor Zendure P1.
Wat is de afstand van de bridge ten opzichte van je access point? Heb je de bridge als eens in een ander stopcontact gedaan?
2026.06.06