ZenUser31hX6D89 Hoi, ik heb met Zenki op dit moment ook nog geen ervaring, ook omdat ik ook nog op dit moment ook nog met een vast contract zit en ook pas volgende maand overga richting een dynamisch tarief.
Echter heb ik met mijn zonnepanelen op dit moment (en dat zal tot medio oktober ook nog zo blijven) voldoende zonnestroom dat ik overdag daarmee mijn eigen verbruik volledig kan afdekken incl het opladen van de 8,5 kWh thuis-batterij en dan blijft er nog genoeg over wat weer richting net gaat. De huidige prognose gaat zelfs zo ver dat ik bij het einde van dit contractjaar mijn volledige jaarverbruik kan salderen, dus met salderen kom ik op een minus verbruik uit.
In de avond komt de batterij erbij en kan dan ook mijn volledige verbruik in de avond
acht afdekken tot de volgende ochtend, veelal heb ik dan nog circa 50% restcapciteit in de thuis-batterij over, dus zelfs als de volgende dag niet geheel zonnig is blijkt dat geen enkel probleem te zijn. Afgelopen maand had ik dus eigenlijk volledig een NOM bedrijf.
In deze modus lijkt mij de slimme meter (NOM) modus eigenlijk de betere oplossing ook omdat ik eigenlijk helemaal geen stroom uit het net heb gebruikt, en echt negatieve prijzen ( dus onder de -12ct ) ben ik ook nog niet tegen gekomen ( wat op dat moment is het dus goedkoper je zonnepanelen even uit te zetten en die uurtjes even alleen via de negatieve netstroom te gaan werken, en dat kan Zenki ook niet voor je doen.
Op het moment dat ik wel netstroom moet gaan gebruiken heb ik eigenlijk twee keuzes, 1) via Zenki of 2) via de dynamische prijzen modus, want ook daar kun je aangeven wat je wilt bv bij lage prijzen de batterij te gaan laden en juist bij hoge prijzen je batterij te gaan gebruiken.