Opstelling.
Een mooi plekje zo samen met de vertrouwde SF 2400ac op de tuin werkbank van mijn vrouw in een veranda achter in de tuin direct onder en op de aansluiting van de Solar Edge PV omvormer.
Installatie.
De installatie van de app, SF 2400 ac, de P1 opnemer is reeds bestaand, ik heb deze hieronder voor de volledigheid meegenomen. Laten we de geclaimde plug en play maar eens beoordelen.
App installeren met QR code van handleiding.
Keuze landinstelling.
Netsnoer inpluggen.
Start/stop knop 3 sec. indrukken, / telefoon bij unit en automatische koppeling. / Wifi adres instellen.
P1 opnemer inpluggen, bridge plaatsen, start knop op bridge, QR code P1 opnemer scannen, Wifi instellen.
In App: SF unit en energie opnemer in HEMS plaatsen.
Veiligheid instelling e.v.t. aanpassen als installatie situatie dit toestaat.
En klaar is Kees (is trouwens ook mijn voornaam) De claim van plug en play is volgens mij terecht.
Nu gaan we voor de te testen SF 2400 ac+ stap 3, 4, 6 en 7 uitvoeren en dan kunnen units gezamenlijk werken.
Vervanging slimme meter.
De installatie van de SF 2400 ac ging niet vanzelf ik had namelijk nog een oude slimme meter versie 4 en geen plek in de MK voor een Shelly dit wil niet goed werken met de Zendure firmware.
Ik heb het wel redelijk werkend gekregen. Wie ge interesseert is hoe ? Stuur maar even vraag.
Inmiddels de netwerkbeheerder Enexis kunnen bewegen een nieuwe snelle meter te plaatsen en de SF 2400 ac werkt zo als het moet.
Samenwerking SF 2400ac en SF 2400 ac+.
Zo nu kunnen we gaan testen hoe meerdere units in HEMS kunnen samenwerken.
Bij concurrenten van Zendure is dit vaak een probleem, is ook niet makkelijk je bent met meerdere regelaars gelijktijdig een energie onbalans in de MK aan het bijsturen.
Vergelijk het maar met auto rijden met 2 chauffeurs met elk een stuur, rem en gaspedaal.
Ik zou graag de veiligheid instelling in willen stellen als op bijgaande netwerk opstelling.
Maar dit is buiten de uitgangspunten van HEMS gerekend want deze ziet meerdere units in een installatie als een aansluitpunt dus instelling wordt conform de zwakste schakel dus 800 / 800 VA.
Jammer maar veiligheid gaat voor.
HEMS blijkt het laad / ontlaad vermogen netjes te verdelen over de 2 units.
Soms ongemakkelijk want in mijn geval zijn de capaciteiten ongelijk dus de kleinste unit is het eerst vol / leeg.
Bij laden blijven units boven het buffervermogen (50W) en komen niet toe aan balanceren.
Bij ontladen tijdens de nacht geeft dit heel kleine ontlaad stromen per unit wat de RTE benadeelt.
Maar nu wordt het echt ongemak want als een unit vol is claimt HEMS nog steeds de helft van het laadvermogen voor de reeds volle batterij en gaat dus de straat op.
Zendure is inmiddels met voorrang bezig om deze ongemakken aan te pakken.
Alternatief.
Kunnen we niet om het ongemak van de veiligheid instelling en energie onderverdeling heen ?
Ja: In Home assist kun je eigenlijk alles wel regelen maar deze mogelijkheid laten we even links liggen.
Het kan veel simpeler.
Maak een 2e project aan in de app.
Plaats 2e unit in dit project en geef deze een vast laad / ontlaad schema mee zodat deze het minimum gebruik bij koken, avond gebruik en nacht gebruik voor zijn rekening neemt en een laadschema om deze energie tijdens verwachte PV opbrengst weer aan te vullen.
De 1e unit heeft nu de zware taak om ten alle tijden het balans in de MK te verzorgen. Indien 2e unit iets verkeerd ingesteld geen ramp de 1e unit regelt het wel bij.
Beide installaties hebben nu elk hun eigen veiligheid instelling dus kunnen maximaal functioneren.
Uitschakelen.
Alle wat ingeschakeld wordt moet ook weer uitgeschakeld worden en hier heb ik toch een voorbehoud op de gebruikers handleiding.
De handleiding geeft:
Netsnoer uit wcd.
Unit uitschakelen (pas op pas bij 2e piep na 6 sec. anders moet je wifi opnieuw instellen)
Net snoer uit unit halen.
Vanuit mijn vak achtergrond: 1e uitschakelen, even wachten, nu pas netsnoer uit wcd.
Reden: de condensatoren in de vermogens trap moeten gelegenheid hebben om de energie te lossen. Er zijn al genoeg PV omvormers gesneuveld die AC zijdig uitgeschakeld zijn, dit zijn wel kleinere vermogen maar het principe is het zelfde.
Over een maandje of zo kom ik bij jullie terug om inzicht te geven geleverde rendementen etc.
De 1e indrukken zijn goed, normaal heb ik in maart iets minder dan 6 Kw / dag aan inkoop nu zit het net boven 1 Kw / dag.
Tot ziens
Pioneer tester.